kokosgifflar

Ugnstemp 250 C

50 g jäst
150 g smör
3 dl mjölk
3/4 dl socker
1/2 tsk salt
1 ägg
ca 1,1 l vetemjöl

Fyllning: 
5 dl smör
1/2 dö kokos
1 msk socker
1 tsk kanel
rivet skal av 1 apelsin

Pensling:
ägg

Gör såhär:
Smula ner jästen i en skål. Smält smöret, tillsätt mjölken & låt de bli 37 C, ljummet. Höll degspadet över jästen. Rör tills den är upplöst. Tillsätt socker, salt, uppvispat ägg & de mesta av mjölet. Arbeta degen smidig, stör lite mjöl över degen. Låt jäsa 30 min. 
Dörbered fyllningen. Rör samman smör, kokos, socker, kanel & apelsinskal. Ta upp degen på mjölat arbertsbänk & knåda degen smidig med resten av mjölet.  Dela degen i 3 lika stora bitar. Kalva ut varje bit till en rund kaka, ca 30 cm i diameter. Skär dom i 8 trekanter. Lägg fyllning på den bredaste delen. Rulla ihop till gifflar & lägg på bakpappersklädd plåt. Låt dom jäsa övertäcka ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg. Grädda dom mitt i ugnen 6-8 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0